Αρχίζοντας την ανάλυσή μας για το συγκεκριμένο είδος της Υμνογραφίας μας, καλό είναι να υπενθυμίσουμε περί τίνος ακριβώς ομιλούμε. Προσόμοια λοιπόν, λέγονται οι ύμνοι οι οποίοι ψάλλονται πάνω σε ένα προϋπάρχουν μετρικό αλλά και μουσικό πρότυπο, το οποίο ονομάζεται Πρόλογος. Στιχηράκαλούνται όταν προηγείται αυτών ψαλμικός στίχος και συγκεκριμένα ψάλλονται στον Εσπερινό μετά το «Κύριε Ἐκέκραξα» και στον Όρθρο μετά το «Πάσα Πνοή» αλλά και στα λεγόμενα Απόστιχα αυτών των ακολουθιών. Σύντομα λέγονται όταν ψάλλονται στο Σύντομο Ειρμολογικό Μέλος όπως δηλαδή ψάλλονται και οι Κανόνες. Σε μουσικό κείμενο μπορεί κανείς να βρει τους Προλόγους στο Ειρμολόγιο.
Στο παρόν άρθρο θα προσπαθήσουμε να εξετάσουμε τη χρήση αυτού του είδους στη Λατρεία καθώς και να δούμε τη διδακτική χρησιμότητά του.
Η χρήση των Στιχηρών Προσομοίων είναι εξαιρετικά συχνή· οι περισσότερες ακολουθίες των Αγίων είναι με Στιχηρά Προσόμοια και σαφώς λιγότερες με Ιδιόμελα (μέλη τα οποία ακολουθούν δικό τους «ίδιον» μέλος) ενώ στις Δεσποτικές αλλά και τις Θεομητορικές Εορτές υπάρχουν αλλά σε μικρότερη αναλογία σε σχέση με τα Ιδιόμελα. Υπάρχουν σε όλους τους ήχους της Βυζαντινής Μουσικής αλλά πιο συχνά είναι στους ήχους Α΄, πλ. Α΄, Β΄, πλ. Β΄, Δ΄ και πλ. Δ΄ και πιο σπάνια στους ήχους Γ΄ και Βαρύ. Είναι πολύ δημοφιλή καθ’ ότι απομνημονεύονται αρκετά εύκολα και έτσι, ακόμα και αν κάποιος δεν γνωρίζει καλή μουσική, αν έχει ακούσει αρκετές φορές το συγκεκριμένο Προσόμοιο, μπορεί να ψάλλει κάθε παρόμοιο τροπάριο. Σημειωτέον ότι, αν και η μουσική είναι πάντα ίδια για κάθε Προσόμοιο, μπορούν να υπάρξουν και μικρές παραλλαγές αναλόγως της μουσικής γραφής αλλά και τις επιλογής κάποιων ψαλτών διαφορετικών παραδόσεων.
Η διδακτική χρησιμότητα αυτών των μελών είναι εξίσου σημαντική. Καθώς όπως προαναφέραμε είναι εξαιρετικά δημοφιλή και απομνημονεύονται εύκολα, μπορεί ο δάσκαλος μέσω αυτών να εισάγει τους μαθητές στα χαρακτηριστικά των ήχων και να διδάξει και άλλα μέλη ανακαλώντας στη μνήμη τους το μέλος των Προσομοίων το οποίο έχουν στα αυτιά τους εφ’ όσον συμμετέχουν συχνά στη Λατρεία. Ακόμα, ένας νέος μαθητής ο οποίος προσπαθεί να μαθητεύσει στο Αναλόγιο, τα πρώτα τροπάρια τα οποία θα μπορέσει να ψάλει αποτελεσματικά οπότε δίνεται και ένα επιπλέον κίνητρο ώστε να συνεχίσει να ασχολείται με την Ψαλτική. Τέλος, ο μαθητής μέσω των Προσομοίων μπορεί πιο εύκολα να αναγνωρίζει τις γραμμές της μουσικής και έτσι σταδιακά να αντιλαμβάνεται τη φιλοσοφία με την οποία χτίζεται η Βυζαντινή Μουσική.